Samen met de nieuwe vriendjes op ontdekkingstocht!



Zoveel te ontdekken... 
de hoekjes van de klas, het vele speelgoed, 
de afspraken, de nieuwe vriendjes en  
hun symbooltjes, ...
We nemen de tijd om te wennen en 
om de klas te verkennen.


















































We vertellen aan de "Familiewand" 
over mama, papa, broer , zus,...


Ik ga naar de kleuterklas
met een broekje in mijn tas.
Een boterham of een banaan.
Stappestap...
ik kom eraan!


In de tas van Jules vonden we 
de verschillende voorwerpen 
om het vers te memoriseren.








Sorteerspel - schooltasjes
Waar hoort de rode appel?
Waar hoort de gele broek?
Waar hoort de blauwe knuffel?

















 
De nieuwe vriendjes kleuren hun symbool in.






Het symbool wordt gebruikt aan de kleerhaken.





De aanwezigheidskalender.


Dit is een leuke manier om te zien wie er 
in de klas aanwezig is en wie niet. 
Foto = aanwezig, symbool = afwezig.


De vakjeskast waar ze hun werkjes kunnen opbergen.

Zo kunnen ze zelf hun jas weghangen, hun eigen vakje gebruiken... 
het geeft hen kansen om te groeien in zelfstandigheid.
En welke kleuter wil dat niet?  
'ZELF doen' is een ferme stap in hun ontwikkeling.  
Daar kunnen we alleen héél blij om zijn.  

TIP: Zo doe ik zelf mijn jasje aan!

Ik leg mijn jas neer
(jas neerleggen met kap of lusje voor de voeten)
een hand in de mouw en nog een keer
(handjes zo ver mogelijk door de mouwen steken)
omhoog die handjes allebei...
(We slaan de jas over ons hoofd heen)
ik heb mijn jasje aan..
wat flink van mij!
(En hopla, je spruit kan het helemaal zelf)

Volgende week:


Fijn weekend!